سه جنبه طراحي بصري

۵۵ بازديد

در طراحي احساسي ، دونالد نورمن سه جنبه از طراحي را توصيف مي كند: طراحي احشايي ("به ظاهر مربوط مي شود") ، طراحي رفتاري ("مربوط به لذت و اثربخشي استفاده است") و طراحي بازتابنده ("منطقي سازي و روشنفكري را در نظر مي گيرد از يك محصول "). به نظر مي رسد كه اين يك روش جالب براي توضيح كاربردهاي مختلف طراحي بصري در محصولات است.
جنبه معمول درك شده در طراحي بصري ، احشايي است: "زيبا جلوه دادن همه چيز". واكنش ها به سطح احشاي طراحي فوري و قدرتمند هستند. فقط يك ثانيه طول مي كشد تا تشخيص دهيد "ظاهر و احساس" محصول براي شما جذاب است يا خير.
طراحي رفتاري "همه چيز در مورد استفاده" است. به گفته نورمن ، ظاهر مهم نيست ، عملكرد مهم است. نورمن اظهار داشت كه طراحي احشايي دامنه گرافيست ها است و طراحي رفتاري نان و كره مهندسان كاربرد است. با اين حال ، طراحي بصري در سطح رفتاري نيز وجود دارد. در واقع ، سازمان بصري يك رابط تأثير بسيار زيادي در قابليت استفاده دارد. روابط بصري بين عناصر رابط مستقيماً درك و راهنمايي كاربر را بر عهده دارد. نحوه چيدمان عناصر مختلف رابط ، نحوه تفسير كاربران را تعيين مي كند. اصول ادراك بصري مانند مجاورت و شباهت نه تنها عملكرد را توصيف مي كند ، بلكه به طور موثر كاربران را از طريق وظايف و اطلاعات جابجا مي كند. نورمن اظهار داشت كه در طراحي رفتاري: "بعد از عملكرد به درك مي رسد" و سپس به توصيف مدل هاي ذهني ، بازخورد و قابليت استفاده مي پردازد - بدون ذكر دوباره طراحي بصري.
از نظر من اين رويكرد در بسياري از شركتهاي بزرگ فناوري است. طراحان تعامل و مهندسين كاربرد در مورد عناصر رابط و نيازهاي كاربر (طراحي رفتاري) و طراحان گرافيك در مورد ظاهر و احساس (طرح احشايي) فكر مي كنند. از آنجا كه اكثر طراحان تعامل و مهندسان قابليت استفاده از زمينه تصويري برخوردار نيستند ، هيچ كس به فكر طراحي بصري در سطح رفتاري نيست. نتيجه رابط هايي است كه فرصت بسيار خوبي را براي آموزش كاربران از طريق ارتباط تصويري از دست مي دهند.
جنبه سوم طراحي بصري نيز غالباً در فرآيند طراحي رابط وجود ندارد. طراحي بازتابنده همه چيز در مورد پيام ، فرهنگ و مفهوم يك محصول و كاربرد آن است. در شركتهاي بزرگ ، طراحي بازتابنده به عهده سازمانهاي تجاري و بازاريابي است و بندرت با طراحي رابط يك محصول ادغام مي شود.
يك محصول واقعا عالي كه مي تواند مطابق با ديدگاه نورمن در زمينه طراحي احساسي باشد ، نياز به ادغام محكم هر سه سطح طراحي بصري در سطح رابط دارد. فقط با در نظر گرفتن هر سه جنبه طراحي بصري مي توان يك محصول را درگير و لذت برد (طراحي احشايي) ، آموزش داد و راهنمايي كرد (طراحي رفتاري) و روابط پايدار با كاربران ايجاد كند (طراحي بازتابنده). اين بدان معنا نيست كه قابليت استفاده و عملكرد بايد ثانويه باشد - البته آنها به يك اندازه مهم هستند. با اين حال ، طراحي بصري را نمي توان فقط در سطح احشايي به عنوان عمل معمول در نظر گرفت. طراحي بصري هنگامي كه هر سه سطح طراحي يك محصول را در بر بگيرد بسيار قدرتمندتر است.

 

منبع: https://redpanel.co/mag/parlor-decoration/

https://www.lukew.com/ff/entry.asp?42

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.